رواية مريم الفصل السادس عشر 16 بقلم مريم توفيق

رواية مريم الفصل السادس عشر 16 بقلم مريم توفيق 

 

#مريم 

بارت١٦


بعد مرور ساعتين فى الاجتماع. 


مريم بجديه : طبعا انا ومستر صخر اتحالفنا مع بعض واتشاركنا فى تصميم عماير جديده ولو فعلا العماير دى اتبنت هتبقا حاجه كويسه جدا للمجتمع. 


صخر بجديه: لان طريقه تصميمها انها مبتخدش مساحه كبيره جدا من الاراضى والرغم من ذالك الشقق بتاعتها واسعه جدا وغير دا كلو مفيش اى نوع عماير فى الشرق الوسط بالشكل دا. 


مريم ببتسامه:بالظبط. 


صخر : وغير كل دا العماير دى هتتبنى فى بلاد الغرب كمان وهتكون مساعده كبيره جدا للطلاب والسكن. 


(الحوار دا كان الانجليزى لانهم بيتكلمو مع اجانب لكن كان فى شخص هو اللى البيحكم انهى حد تصميمه مفيد اكتر). 


جاك ( من الناس اللى بتشوف انهى مشروعه افضل): سيد صخر سيده مريم تقدرو توضحولنا اكتر عن تصميم العماير مثلا شكلها من الداخل. 


وقفو مريم وصخر وزهبو هند الشاشه الذى يعرضون عليها عمارتهم. 


وضحو شكل العماره من الخارج اولا. 


صخر : العماره كلها معموله من الازاز بس طبعا الازاز دا قوى جدا ومستحيلى يتكسر مش بيبن اى حاجه من جوه لكن اللى ساكن جوا يقدر يشوف كل حاجه برا. 


مريم : وغير دا العماره من جوه متصممه ان السكان تكون مرتاحه جدا فيها اولا الشقه الواحده هيكون فيها اربع غرف اتنين حـ مام مطبخ واسع ريسبشن كبير وكل غرفه هيكون فيها بلكونه الرسيبشن هيكون فى شباك كبير. 


جاك ببتسامه: اوكى تقدرو تجلسوا مره اخرى. 


نظرت مريم وهى تبتسم لصخر بحب ثم جلسوا. 


مايكل ( صحاب شركه امريكا): نحن ايضه قومنا بتصميم عماره سكنيه……


بدء هو ايضا فى عرض تصميمه لكن مريم وصخر هم من ربحو الصفقه فى النهايه. 


بعد انتهاء الجتماع وذهب الجميع. 


مريم وهى اقفذ فى مكتبها بفرحه وكان صخر جالس ينظر اليها وهو يضحك. 


مريم وهى تضخك : كسبنا كسبنا تصميمنا هيوصل قى مل بلاد العالم يصخر اناا مش مصددقه. 


صخر ببتسامه: كنت عارف ان احنا اللى هنكسب وكنت متأكد كمان. 


مريم ببتسامه : لى. 


صخر بحب: علشان انتى اللى صممتى العماره كلها انا بس حطيط حجات خفيفه. 


مريم ببتسامه: بس انت كمان تعبت معايا بردو وبعدين دنا عماراتى متجيش حاجه جمب تصميم واحد من تصميماتك. 


صخر بضحك: شششش انتى اشطر سيده اعمال اصلا. 


مريم بغرور مصطنع: عارفه. 


ضحك صخر وهو يحتضنها بحب. 






مريم وهى فى حضنه : شكلنا عبيط اوى واحنا واقفين حاضنين بعض فى نص الاوضه. 


صخر بضحك: انتى فصيله علفكره. 


مريم بستفزاز: عارفه. 


ضربها صخر على مؤخرة رقبتها (قفاها). 


مريم وهى تعمد ياقه قميصها : عيب عيب طيب اعمل كدا فى البيت انا سيده اهمال دلوقتى. 


ضحك عليها صخر. 


صخر وهو يقبلها من خدها. 


صخر: طيب يمريوموتى انا هطيرر على شركتى بقا. 


مريم ببتسامه: ماشى خلى بالك من نفسك. 


صخر وهو يخرج من المكتب : حاضر يبنوتى. 


ذهب هو الى شركته وهى جلست لتكمل اعمالها. 


رن هاتفها الشخصى. 


مريم ببتسامه: ايوه ي بابا. 


سليم بحب: عامله يحبيبتى. 


مريم ببتسامه: الحمدلله يحبيبى. 


سليم: عملتى اى فى الاجتماع اللى كنتى فى. 


مريم بستغراب: عرفت ازاى انى كنت فى اجتماع. 


سليم بيتسامه: جتلك الشركه من شويه علشان اطمن عليكى قالولى انك فى اجتماع دلوقتى قعد شويه لقيتك مطوله فروحت بقا. 


مريم بضحك: اهه كانت صفقه كبيره جدا وانا وصخر كنا متحالفين مع بعض والحمدلله كسبناها مش متخيل انا مبسوطه ازاى ي بابا. 


سليم بفرحه: ربنا يفرح قلبك يحبيبتى. 


مريم ببراءه: بابى ممكن اطلب منك طلب. 


سليم بحب: اكيد يحبيبتى. 


مريم ببتسامه: ممكن تروح تجيب احفادك حبايبك من المدرسه ووتاخدهم على البيت علشان انا عندى شغل كتير اوى النهارده انا وصخر وهايفه عليهم. 


سليم بحب: طبعا يحبيبتى هو انا اطرل اروح اجيب احفادى حبايبى من مدارسهم طبعا يروحى هروح. 


مريم بحب: شكرا جدا يبابا هبعتلك لوكيشن المدرسه وروحلهم. 


سليم : حاضر يحبيبتى. 


ابتسمت مريم بحب وانهت الاتصال. 


____________


كرماء بخبث: ها انت فين. 


الشخص: رايح عند شركتها اهو يمدام. 


كرماء بخبث: ماشى نفذ اللى قولتلك عليه بالحرف فاااهم. 


الشخص: اوامرك يهانم. 


_____________

فى شركه صخر. 


كان جالس فى مكتبه. 


محمد( صديقه المقرب وهو ظابط) : يا صحبى انا جبتلك كل حاجه اهو الراجل اللى كرماء بعتاه هينفذ اول ما مدام مريم تطلع من شركتها. 






صخر بغضب: هو فين دلوقتى. 


محمد: دلوقتى هو فى طريقه للشركه. 


صخر : تمام…… قول لزين يدير الشركه النهارده. 


محمد: فل يصحبى خلى بالك على نفسك. 


هز راسه بنعم وخرج من الشركه بسرعة البرء. 


ركب سيارته وتحرك. 


صخر بغضب: ماشى ماشى يكرماء انا هوريكى انا قادر اعمل اى. 


وصل صخر الى شركه مريم لكن لن يدخل نظر على صورة الشخص الذى بعتته كرماء  ثم نظر الى الخارج وجده يقف قريبا من الشركه. 


نزل صخر من سيارته وذهب اليه. 


صخر : ادتك كام علشان تعمل كدا. 


الشخص بتوتر: انت مين يعم انت وبتقول اى. 


صخر بهدوء مُميت: انططق بدل وقسماً بالله لقتلك دلوقتى ادتك كااام علشان تخطف مرااتى. 


نظر الشخص بصدمه ثم اخرج مطـ وه من جيبه ليطعن صخر بها ولكن صخر امسك يده بسرعه وهو يضغط عليها حتى سقطت المطوى من يديه. 


الشخص بوجع: ادتنى يبيه ١٠٠الف جنيه. 


صخر بسخريه: وسـ خ


نظر اليه الشخص بخوف انه صخر صاحب اكبر شركات فى العالم. 


صخر بهدوء مميت: هديك مليون حياتك هتتغير ١٨٠ درجه. 


نظر الشخص بطمع. 


اكمل صخر وهو يضع يده فى جيبه: بس بشرط. 


الشخص بطمع : أومر يبيه. 


نظر اليه صخر بستحقار : اللى كنت ناوى تعمله فى مراتى تعمله فى بنتها. 


نظر اليه الشخص بصدمه: لا لا يبيه دى تقتلنى لا. 


ضربه صخر بالبكس  


صخر بهدوء مُميت: لو معملتش اللى قولتلك عليه محدش هيقتلك غيرى ولو روحت فين فااهم. 

الشخص بخوف: حاضر حاضر ي بيه اللى تؤمر بيه. 


ابتسم صخر بخبث: تمام ابدء من دلوقتى بنتها بتخرج من المستشفى الساعه٦ والساعه دلوقتى خمسه ونص مسافه الطريق. 


الشخص : حاضر يبيه. 


صخر : صح الصور اهم حاجه فااهم. 


الشخص بخبث: اعمل اللى انا عايزه. 


صخر بستحقار: براحتك. 


ذهب الشخص وهو يطمع قى النقود. 


بعد خمسه دقائق. 


مريم بستغراب: صخر انت بتعمل اى هنا. 






صخر بحب: خلصت شغل بدرى شويه قولت اجى اخدك ي مريومتى. 


مريم ببتسامه وحب: اوكى تعادى نروح نشترى شويه حجات لقطاقيطنا بقا. 


صخر بحب: يلا. 


مريم : صح بابا قاعد معاهم انا طلبت منو يروح ياخدهم من المدرسه ويقعد معاهم لحد ما نروح. 


صخر ببتسامه: كويس. 


مريم بضحك: تعالى نروح نجيب العاب. 


صخر بصحك: اكيد دى ليكى مش ل آسيل وإيلا صح. 


ضحكت ببراءه: يلااا بس. 


اخذها وركبو العربيه. 


مريم : طب وعربيتى. 


صخر: هتصل بالسواق يجى ياخدها. 


مريم : بس المفتاح معايا. 


صخر ببتسامه: يحبيبتى هرن يجى ياخدها وهنستناه. 


مريم ضحكت على غبائها. 


وبلفعل وصل السواق واخذ سياره مريم. 


صخر ببتسامه: هيييح نروح فين بقا. 


مريم بتفكير : نروح فيين نرووح فين…..اهه المحا بتاع baby toys


صخر ببتسامه: ماشى. 


مريم: آسيل وإيلا كانو عايزين بيت الاحلام بتاع باربى وزين كان عايز لبس اسبيدرمان. 


ضحك صخر : وانتى عايزه اى. 


مريم يطلقائيه: ونا عاوزه العروسه اللى بنحطها فى ميه سخنه دى وتقوم ترجع للونها الطبيعى بيبقا لونها بينك مدا لما بنحطها فى ميه بتبقا لونها لون البشره عادى. 


ابتسم صخر على برائتها : ماشى يبنوتى هجبلك احلى عروسه. 


ابتسمت مريم بحب: انت بقا عايز اى. 


صخر بحب: انا عايزك تفضلى مبسوطه كدا على طول. 


نظرت له مريم بحب ووضعت رأسها على كتفه. 


_________________

فى منزل مهجور. 


رنا بصريخ: سيبننننى حرااااام عليييييك سيييبنى.  


الشخص وهو يكتم نفسها بنديل به مخدر حتى فقدت الوعى. 


الشخص: اووف دا انتى صداع. 


وبالفعل فعل كل ما أمره به صخر  وارسل كل الصور الى صخر. 


وتركها وذهب. 


_____________






فى منزل صخر. 


آسيل وإيلا وزين بفرحه: مااامى بااابى. 


وذهبو ليحتضنوهم بكل حب كان ينظر اليهم سليم. 


مريم بمرح: يلا نشوف بابى جبلنا اى. 


آسيل وإيلا بفرحه: ياااااااى. 


كانو جميعاً سعدااء جدا جلسو مع جدهم ومريم جلست مه والدها وجلس معهم صخر. 


صخر ببتسامه: بابا و ماما واختى هيجو قريب. 


مريم بفرحه : بجدد ولانا كمان هتيجى وماما سدره كمان وانكل سالم وحشوونى اووى. 


صخر بحب: وهما جايين علشان وحشتيهم. 


نظر اليهم سليم بحب. 


وصلت لصخر بعض الرسائل. 


نظر صخر عايهم ووجد تلك الصور لن يفتحها ويرها لكنه علم انها هى. 


مريم بصوت منخفض قليلا: اى المسدجات دى كلها. 


صخر ببتسامه: رسايل شغل ي حبيبتى. 


نظرت له مريم ببتسامه ولكنها شعرت انه يوجد شئ ما هى لا تعلمه. 


بعد مرور وقت وذهب الجميع للنوم. 


مريم بهدوء: صخر انت مخبى حاجه عنى. 


صخر وهو يمسك يدها بحب: هخبى عنك اى يحبيبتى. 


مريم بدموع: مش عارفه بس انا مش مرتاحه قلبى مخطوف حسه ان فى حاجه. 


تنهد صخر وهو يخأخذها الى احضانه: اهدى يمريم مفيش حاجه. 


مريم بدموع: بجد. 


قبلها صخر قبله طويله ثم ابتعد. 


صخر بحب: بجدد. 

______________

فى منزل سليم. 


كرماء بغضب ودموع:………….


#روايه_مريم 

#مريم_توفيق❤️ 


                   الفصل السابع عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×